Budaya kedai Mamak dalam salah satu bandar Final Fantasy XV

Menurut Pengarah Institut Pengajian Etnik (Kita), Profesor Shamsul Amri Baharuddin mengatakan bahawa kedai mamak menjadi pusat pertukaran budaya dan simbol perpaduan di Malaysia. Kat sinilah orang kaya, pertengahan dan miskin dari setiap bangsa akan berkumpul dan lepak sambil sembang-sembang kencang pasal politik, hal ehwal sosial dan hiburan.


Lost Fragments - News Portal

Introducing a new way to play games, read news and earn in this digital age. You’re Running Out of Time! Join Us Now to Avoid Missing Out. Together We Will Rise


Maka kedai Mamak dan kita tak boleh dipisahkan lagi. Begitu jugalah Wan Hazmer yang memasukkan budaya makanan yang berinspirasi dari budaya kedai Mamak ke dalam suasana di salah satu bandar Final Fantasy.

“Bagaimanapun, Final Fantasy XV (FFXV) merupakan Role Playing Games (RPG) yang menyampaikan pengalaman perjalanan yang unik bersama rakan baik anda menerusi dunia realistik dan fantastik.


Roti Canai

Dan semua tahu bila mengembara, pastinya sentiasa ada makanan! Salah satu bandar yang anda akan lalui dalam permainan adalah Lestallum. Budaya makanannya adalah inspirasi budaya kedai Mamak kita.“- Wan Hazmer

“Ia dicipta oleh rakyat, untuk rakyat. Ia menjadi pusat hubungan antara etnik…Ia menepati cita rasa semua dan menjadi sebahagian daripada identiti rakyat Malaysia.”- Prof. Shamsul Amri Baharuddin, petikan dari FMT.

Menurutnya, buat pertama kali dalam sejarah, pemain akan dapat melihat roti canai, sate dan teh tarik. Untuk teh tarik punya pergerakan, Wan Hazmer cakap dia kena marah dengan developer.


Teh Tarik

“Pereka bentuk memarahi saya disebabkannya (teh tarik), kerana nak buat cecair datang dari satu cawan ke cawan lain adalah sesuatu yang sukar untuk direka.


Sate

Macam sate, kesan asap yang datang dari sate, kesemua perincian yang kami letak dalam game. Ianya kerana tak banyak budaya Malaysia dalam game lain yang ada.”- Wan Hazmer

Final Fantasy XV kini ditayang secara langsung setiap hari jam 10 malam di Facebook Neotizen

|